9 d’abr. 2008

Coral romput

boomp3.com

L'horabaixa petita, i trista, i entranyable,
d'aquests carrers antics que m'agrada recórrer,
on jo voldria viure i escriure versos grisos,
absolutament grisos, mentre es crema l'espígol
damunt les quatre brases; una taula petita,
damunt d'ella una manta, parets empaperades,
un taulell un poc solt, i creure dolçament
que Campoamor fou un poeta formidable,
que El Ama és un poema com se n'escriuen pocs,
i llegir en veu alta certes rimes de Bécquer
i jaure, i no dormir, pensant només, pensant
que he d'escriure un poema en octaves reals
i no com els poetes del dia, que no solen
rimar perquè és difícil. Jo voldria, jo vull
creure que és necessari escriure tots els versos
ben aconsonantats i obeint certes lleis
i en un valencià ben nostre, ben nostrat,
com diuen, amb un índex enravenat de sobte,
homes que tenen títol de Mestre en Gai Saber,
i dir que no, que això de que el valencià
és català no és cert, que això és trair la Pàtria,
la terra on hom va nàixer i que no, home, que no,
i no clavar-me en bucs, i bé, i anar passant,
fer un any el llibret de versos d'una falla
i aconseguir com siga que el Rat Penat em done
almenys un plat de glòria, i passar-me la vida
aconseguint Violes i Englantines i accèssits.
Un món petit i tendre, positivament tendre,
el gat damunt els peus, el corcó en la cadira,
després el crucigrama, i demà si Déu vol.
Com el cas de la viuda que acabe de conèixer.
És jove; té una filla. I sembla que no és viuda.
Sembla que va tenir una filla d'un home,
que no es varen casar. Encara està prou bé.
"No és res de l'altre món", comenten al despatx
on ella sol pujar cafès, cafès amb llet.
"Jo l'he vista en el Coli". "Què vols dir amb això?"
"¿Jo? Jo no vull dir res. Jo ho dic; jo ja ho he dit."
"Si no calles et trenque la cara..." "¿Vostè?" "Jo!"




(Vicent Andrés Estellés: Coral romput, 1971. Recitat per Ovidi Montllor amb música de Toti Soler el 1979 en el disc Ovidi Montllor diu 'Coral romput'.) (buf, que bo... Darrerament, també.)

14 comentaris:

Mr Towers ha dit...

mmm, no el tinc gens tractat el Montllor. A veure si m'hi foto...

Crec que era una mica cabronsete, no?

Somiatrufes ha dit...

Mr Towers: T'animo a tractar-lo. No sé si era cabronsete (en tot cas ara es diu que ho van ser amb ell).

Va, tracta'l, que val la pena! Més enllà de la seva orientació ideològica, que és un fet tan anecdòtic com important, jo crec que era un paio amb 'massa' talent i, sobretot, amb una veu... quina veu!

Si et ve de gust saber coses de la seva biografia, mira't això.

Salut.

Somiatrufes ha dit...

Computadores: Oh yes, thank you pel comment, I'm happy que t'agradi but no em cal any computer at this moment. c y later.

Joana ha dit...

Una bona combinació, sens dubte, L'Estellés, l'Ovidi i en Toti!
Jo crec que no ha estat reconegut com es mereix. I mig oblidat.
Un petit homentge al seu record, ben fet!

xim ha dit...

Ningú per recitar l'Estellés com l'Ovidi i ningú per acompanyar l'Ovidi com el Toti.
Quan escolte el primer fragment d'aquest Coral Romput amb la muixeranga sonant de fons no puc evitar emocionar-me.
En altres la ironia em fa riure, com quan escriu:
"M'agradaria dir: ara ha passat un cotxe. Feia un petit soroll damunt l'asfalt humit com si anàs desprenent uns pètals de l'asfalt."

Potser us agrade aquest vincle
http://www.youtube.com/watch?v=mnAOIH64k1Y&feature=PlayList&p=C0577DC4978385C0&index=14

Henry The VIII ha dit...

Somiatrufes, algun dia haurem d'agafar al tipejo que va enviant spams pels blogs i fotre-li una bona bronca de tal manera que es fiqui vermell com un pebrot (com un pebrot vermell) vull dir i pari de tocar la pera al personal.

Molt maco el text, no he entès que és el Coli però suposo que deu ser un lloc sòrdid.


Salutacions.

Somiatrufes ha dit...

Joana: Són com la santíssima trinitat :D Seriosament, em sembla que més 'homenatges' en forma de post li aniran caient des d'aquest humil bloc.

Xim: El vídeo és molt bonic, i trist... Hi tens alguna cosa a veure amb el muntatge? És ben "coral", com el poema. I sí, el començament, amb la muixeranga, és brutal. Has escoltat la versió que en fa l'Elèctrica Dharma? Clica aquí. És just l'antítesi del que fa Toti Soler.

Henry: Jo no sé de què deu servir l'"Spam Poison" (amb allò de "lluiteu contra el correu brossa") que tinc agregat a la barra del costat! Segurament es tracta del que tu dius, un tio que es dedica a entrar als blocs i va fent. Això sí, no es pot negar que són educats :DD

El Coli, tampoc sabria ben bé que és o era. Pel context es deu tractar d'un ateneu social?, un local, teatre, bar... o potser un lloc sòrdid...

Potser algun valencià ens ho podria resoldre?

xim ha dit...

hahaha ja entenc per què ho dius! Aquest Felipe del videoclip no guarda cap relació amb mi per més que s'hi puga desprendre pel meu avatar hahahaha

De la Dharma coneixia una versió més "ortodoxa". Aquesta no. I vaja, no m'ho puc perdonar. És formidable!

El Coli tampoc sé que és. Supose com vosaltres que pel context devia ser un local de dubtosa reputació.

Bé, potser ha quedat lleig respondre amb tres negatives... but I don't give for more.

Somiatrufes ha dit...

Xim, les respostes queden mot ben contestades i gràcies per les negatives i les 'desconfirmacions'!

Don't worry, there is for renting chairs.

dospoals ha dit...

Tu també has decidit posar coses de l'estellés? Aviat penjaré u dels poemes que més m'agraden d'ell (malauradament, molt trist).

Sobre el tema tractat, sí que deu ser un puticlub. Altrament, sobre la part anticatalana del poema maliciosament hom hi intueix un Xavier Casp...

Somiatrufes ha dit...

Dos poals: estarem atents als penjaments estellesians (suposo que als 'versos triats').

Aquest Xavier Casp ha tingut un periple ideològic força curiós, veritat? No era aquell que parlava de la 'Comunitat Catalànica'? Bé, de més verdes en maduren.

Anònim ha dit...

m'encanta que l'Ovidi generi tants comentaris, això deu voler dir que és encara vigentíssim. jo també tinc a punt un trosset de Coral romput (a tu et dic, a tu et pense...), és genial!

vas viure l'Ovidi al Palau? pell de gallina.

Somiatrufes ha dit...

Mitall: i a mi! Més que "encara" vigent, crec que caldria que finalment ho fos del tot, que la gent el conegués com coneix altres cantautors. No hi vaig ser al Palau, però et ben juro que m'hagués agradat (crec que va ser el maig del 2006), quina enveja que em fas...

Anònim ha dit...

necessitat de comprovar:)