4 d’oct. 2007

Manchild


Un dia t’aixeques del llit i et mires al mirall. De seguida penses quan amb prou feines calia afaitar la cara que tens. Aquells eren dies de petits maldecaps que calia manejar com si fossin enormes. Crec que la mirada que tenia en la meva adolescència i preadolescència era, metafòricament parlant, més hiperbòlica que miop. Intuïa el pa que s’hi dóna en aquest món, però l’estrafeia i el feia girar al meu voltant.

Al costat d’aquell meu context superparticular –encara que es tractava del mateix que qualsevol altre marrec–, hi havia el desvetllament de la consciència d’on m’havia tocat viure. Recordo que un matí de novembre un amiguet em va revelar que si Déu havia tingut la sacrosanta idea de crear-me, era per algun motiu... Qui sap, potser jo era una mena de messies, atès que el món girava al meu voltant i cada dia havia de superar proves espectaculars com ara fer-me el llit i resistir heroicament el llarg camí fins a l’escola.

El millor, o com a mínim el més curiós, d’aquells dies on amb penes i treballs em desfeia de la infantesa són els primers passos cap a l’adolescència. És un moment en què comences a encaixar idees, en què allò que demanava la mare connecta directament amb el que no feia el pare, en què definitivament comprens que practicar l’onanisme és com fer l’acte –jo deia fer l’acte–, en què et comences a plantejar reptes.

Sí, company, en aquells moments, quants reptes plantejats per demà o demà passat? Quantes hores reflexionant al sofà, amb el membre a les mans, sobre la veritat del carpe diem que un professor m’havia fet saber i sobre la necessitat d’anar per feina? No sé si és el teu cas, però jo acostumava a pensar en aquesta seqüència: «Primer ella, després l’altra, dissabte agafaré una bona merda i segur que per fi...» Perquè, és clar, va arribar un dia en què comences a sortir. Descobreixes les discoteques de tarda i tot de cop t’hi trobes a dins, tastant per primera vegada un cubata. Aleshores eren moments on les primeres mirades hiperbòliques començaven anar acompanyades de pensaments hiperbòlics, que acabaven sempre per concretar-se en no-res.

De la preadolescència a l’adolescència continues pensant que els planetes giren al teu voltant, però no entens per què aquell sistema fet a mida, del qual ets el centre, no et fa el cas que mereixeries.

I bé, passen els anys i de sobte et trobes en un pis desconegut davant d’un mirall brut a punt d’afaitar-te. I penses per un instant... Ubi sunt aquelles tardes que dedicava a observar-me grans i fer-me palles, pensant en les ties de la classe, en la Sabrina Salerno, fins i tot en la Samantha Fox [sic.]... [personatges absolutament absurds, gairebé tant com els nens que s’animaven amb elles.] Pel que es veu, al cap de molts anys, aquelles tardes s’han transformat en vespres d’insomni mirant la (nova) parella, farcit de (nous) dubtes, o convençut que aquella (nova) amiga no ha de tardar a fer-te més cas del normal i quedar per "fer un cafè"; o penedit d’haver fet segons quines coses en els darrers trenta anys; o fins i tot enyorant d’alguna manera la solitud d’aquelles tardes al sofà...

Fa centenars de mesos, el més important era explicar als amics que anaves més calent que un llum de ganxo. I ho explicaves, i tant, perquè tothom ho havia de saber. Ara un hom és més reservat, i trobo una mica de plaer exorcitzant els antics costums, que em visiten entre llençols en forma de fantasma i en el mirall del lavabo. I la nit que surto a les discoteques de carrer, als bars de barri, als pubs de la ciutat, a les casuals converses de saberuts poetes, evoco aquells pensaments ridículs de machoteenager i que ara són més certs que mai...

Diguem-ho ben alt i fort. El consol és que aquestes bestieses són abastament compartides.

6 comentaris:

Red Pèrill ha dit...

I tant company i tant, lo que hem de vigilar és no tarar-nos massa, tot i no poder evitar de ser més retraaiguts.. el món ens hi emputxa... I lo del centre de l'univers, per sort o per desgràcia, en el nostre cas, és més semblant a un fil directe cap a l'autoestima que no pas al concepte semi-deesic típic dels dictadors o dels rock-stars...

Somiatrufes ha dit...

Doncs hauré de retornar a la vella creença de ser l'epicentre mundial... :P

C. ha dit...

Hostiaaaa. Cabróoooo....tu també?

Somiatrufes ha dit...

Litus: Sip... Confesso que també penso bestieses i que de petit... m'agradava la Sabrina (i la Samantha Fox! argh!).

dospoals ha dit...

M'ha fet por. Tant de temps sense passar per ací...Per un moment em pensava que llegia un text meu.

(per cert, jo tinc (vaig ensopegar un dia endreçant papers) un poster de la Samanta Fox, mamelles fora, d'allà l'any 89: convé conservar-lo com a relíquia...?)

Somiatrufes ha dit...

Ostres, recordo molt bé aquest pòster! Jo el ficaria amb els apunts de l'escola de l'any 89. Pensa que d'aquí a 100 anys, com a document antropològic, pot ser molt útil.