19 de març 2008

Kate

Kate Bush... Si mai em confesso un dels pecats seria el d'estimar el videoclip d'aquí sota. Ho sento. Wuthering Heights s'inspira en la novel·la romàntica d'Emily Brontë del mateix nom, però Kate Bush no la pren com a tema per tal de glorificar-la, sinó que n'agafa els motius per fer-ne una mena de paròdia que trobo molt tendre. Ai, la Bush... Recordo el vinil d'estètica oriental que corria per casa, The Kick Inside, i un altre disc posterior on sortia la Kate més rodoneta (això recordo).

Wuthering Heightscontinuo confessant-me és una cançó espectacular en diversos sentits. La veu, evidentment, de Kate Bush, una dona capaç d'abastar quatre octaves. L'originalitat de la melodia, dels arranjaments i de la guitarra elèctrica de David Gilmour (el de Pink Floid) al final mentre la Kate ens diu adéu; un comiat que resulta tan còmic com la resta de moviments anteriors –es veu que la Bush era ballarina i la dansa que es treu de la màniga per al videoclip és clarament marca de la casa–. El vestit vermell. Les cares que hi posa, amb aquella actitud de «sí, estic fent de fada passota», que se'n va tal com ha vingut. El decorat, una mica desolat, d'un paisatge anglès boirós. El fet que aquesta noia s'estrenés el 1978 davant el gran públic amb aquest tema. Els seus ulls...

En fi, que sempre que l'escolto em fa somriure i m'obliga a escoltar-la fins al final.





Després d'això vindrien els anys 80, i el mite es va enfundar en una sonoritat que, al meu parer, no sempre li fa justícia. Hi ha una altra versió d'aquesta cançó regrabada el 1986 per ella mateixa, amb una veu diferent, menys aguditzada, que sembla un intent per fer la peça més seriosa, menys excèntrica. Potser la coda final és més elaborada, però si has sentit la primera, amb una fada de dinou anys vestida de vermell, no pots deixar d'enyorar-ne l'espontaneïtat. Per si de cas:

boomp3.com

9 comentaris:

Joana ha dit...

Sens dubte la música junt amb la veu fan d'ella una fada del bosc! ;)
Bona Setmana Santa!

Sergi ha dit...

La novel·la vaig començar a llegir-la i no vaig poder acabar, era massa. Aquesta cançó és d'aquelles que sents mil cops, però no saps mai qui canta ni com es diu. Gràcies a tu, ja me l'he procurada per sentir-la quan em vingui de gust. Una cançó peculiar, certament.

xim ha dit...

Hola, somiatrufes. Recorde aquesta versió d'haver-la sentit a la ràdio i, per referir-se a una novel·la clàssica, mai vaig imaginar la seua intèrpret tan excèntrica com es mostra al videoclip. Alguns moviments passarien per batuka, no? |-DD
Aquesta modulació de la veu, aquesta guitarra, aquestes carasses, gests, contorsions... M'ha agradat.

Yeral ha dit...

Home, sincerament a mi la cançó em sembla captivadora, realment original (per la veu també) però el vídeo... què vols que et digui, és com "cutre", no?? Jeje... Tot i així, entenc la confessió, entenc el que pot transmetre la cançó... I ella lletja no és, eh? Ara m'ha recordat a una ex que és cantant i ballarina (ull!) i que tenia un registre soprano brutal (no tan com el de la Kate però... gairebé...). Ai, que em caurà un llagrimot... redéu...

nimue ha dit...

a mi les veus molt agudes em posen una mica nerviosa però he de reconeixer que el video m'ha hipnotitzat una mica! Quin bon final, jeje!

Sinblancaporelmundo ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Somiatrufes ha dit...

Joana: Sens dubte, llàstima que darrerament no aparegui gaire enlloc, tot i que té un disc del 2005. Més fades ens falten, oi? ;)

Xexu: A disposar! A mi m'hagués agradat que n'hagués fet més d'aquest estil. Diria que la que sona més per les ràdios és la versió posterior, més llarga i amb una veu diferent.

Xim: molt benvingut! De fet, a Kate Bush li agrada molt interpretar les cançons de manera especial. Si et ve de gust busca pel YouTube 'Don't Give Up' o 'Army Dreamers' i veuràs :)

Yeral: Que s'aturi tot! Estàs dient que tens una ex que s'assembla a Kate Bush?!?! Quina enveja company! I sí, el vídeo és cutre, però no em negaràs que és un cutre encantador...

Nimue: Per Internet he vist gent que imita els passos de ball d'aquest vídeo (de veritat!). Estic d'acord amb tu, el final és el millor moment! Per a una veu menys estrident escolta la versió del 86, potser t'agradarà més :)

Yeral ha dit...

Somiatrufes, que s'assembla a Kate Bush en la veu, en les maneres... Sí. Ho confesso. Sóc un afortunat (o era, o vaig ser, millor dit...). Ara, com vinc reivindicant al Bròquil, vaig de derrota en derrota i tiro perquè em toca (ho sé, rima fàcil i broma absurda, però és el què hi ha). Vaig a buscar un millor fracàs, que deia en Beckett!

Somiatrufes ha dit...

Doncs Yeral, crec que en el fons és una sort, de veritat, i val més jugar al joc de l'oca que no pas al solitari...